emailmarketing_gdpr.jpg

GDPR - E-mailmarketing en nieuwsbrieven.

Terug naar Nieuws

Waar vroeger e-mailadressen makkelijk vergaard konden worden, zit er nu een aanpassing aan te komen die veel impact kan hebben op uw mailing lijst.
Zaken om rekening mee te houden als je na 25 mei 2018 nog van plan bent e-mailmarketing en/of nieuwsbrieven te versturen.

De aanmelding voor de nieuwsbrief moet een duidelijk bevestigde actie zijn.

  • De aanmelding moet gescheiden zijn van van andere algemene voorwaarden en mag geen voorwaarde zijn
  • Er zijn gescheiden opt-in's nodig als data na inschrijving naar een derde partij gaat
  • In de database met opt-in's moet duidelijk bijgehouden worden, dit zodat je toestemming kan aantonen wanneer nodig
  • De nieuwsbrief mag niet een vooraangevinke box zijn
  • De gebruiker moet snel kunnen vinden waar hij zich kan uitschrijven


ERG BELANGRIJK

Opt-ins die niet voldoen aan de GDPR-wet moeten opnieuw worden verkregen of verwijderd.

Informatie gerelateerd aan de e-mail opt-in en het gebruik van gegevens moet concreet, transparant en begrijpelijk zijn met behulp van duidelijke en eenvoudige taal.



Zaken om te overwegen

Als het huidige e-mail opt-in-proces niet voldoet aan de GDPR-wet, dan kan de e-mail opt-in niet gebruikt worden vanaf 25 mei 2018. Van iedere e-mail opt-in moet de e-mailmarketeer in staat zijn om antwoord te geven op onderstaande vragen.

Hoe en wanneer is de e-mail opt-in verkregen?

Wie heeft de e-mail opt-in verkregen en in welke context?

Welke methode werd gebruikt? Was het opt-in of opt-out?

Was de informatie helder en begrijpelijk?

Hoe is de e-mail opt-in verstrekt? Achter een link, in een voetnoot, in een pop-up box of in een duidelijke verklaring naast een opt-in checkbox?